Att njuta sitt otium

”Vad ska du göra då du gått i pension?” frågade mina kolleger. ”Åh, allt möjligt,” svarade
jag och tänkte jag att jag skulle njuta mitt otium. (Slå upp det om det behövs! Wikipedia
duger inte! Ett gammalt uppslagsverk ska det vara. Läs på om Cicero och otium cum
dignitate.)

Jag hade ju ett väldigt roligt jobb som jag stortrivdes med så det var inte så lätt att sluta.
Men någon gång måste det ske och varför inte innan jag var alltför virrig. (är jag inte än –
tycker jag själv.) Jag skulle ju njuta mitt otium

Vad gör jag då för att njuta mitt otium och inte bara vara allmänt lat och oföretagsam och
låta dagen rinna förbi medan jag väntar på posten och att Gokväll ska börja?

Ja, verkligen inte något äventyrligt eller storslaget. Vardagliga saker. Sånt jag inte hann
då jag jobbbade. Läsa morgontidningarna länge framför brasan med katten i knät. Lösa
korsorden. Promenera mitt på dagen.. Åka skidor i Valbo om det inte är för kallt. Läsa böcker
(hann jag visserligen också då jag jobbade men nu har jag tid att ösa på.) En och annan
föreläsning på pensionärsuniversitetet. Träffa släkt och vänner. Baka. Tråkigt? Ja, säkert för
många men jag njuter mitt otium.

Och så bloggarna. Jag följer många.(alltför många enligt min man) T ex. bloggpunktcom
som är jätterolig. Åtminstone tills det här inlägget läggs ut. Om det läggs ut. Argusögonen
ska först granska och godkänna. (Slå upp Argus om det behövs. Uppslagsverket är ju ändå
framme!)

Så jag trivs med mitt pensionärsliv. Inte många tider att passa. Inga deadlines.(nåja, en då –
för det här) Ett drönarliv i mångas ögon men jag njuter mitt otium.

/Britt Engström

Kuriosa, Britt är våran gamla svensklärare under åren på gymnasiet. Hon är en stor förebild som givit oss mycket inspiration. Tack så hemskt mycket för tre underbara år.


/John, Henrik UND Hannes

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0