Dag med smak av vår och svettig idrott!

Vaknade upp idag med vetskapen om att det skulle vara en lång och ganska tråkig dag som takskottare. Så där tråkig som det bara kan vara när man likt ett träd eller en stolpe står helt stilla och sedan vaktar. Vaktar de som vandrar på marken så att ingen ska få snö och is på sig.

Men idag var ingen vanlig "tråkmåndag" utan den blev lite av en start. Start på det faktum att det finns ju värme i detta land. Start på det vi längtar efter när det är kallt och det vi ser fram emot när termometern visar -16 grader. För var kan man på bästa sätt avnjuta de första plusgraderna om det inte är på heartbreaks tak. Med denna så självklara men ändå så helt nya syn på slottet, Gavleån och biblioteket med mera, så fick jag min första glimt av våren. Detta redan i januari. Jag vet dock att det kommer att snöa igen kanske hela vägen in i mars/april men detta var ändå ett vackert bevis på att det finns ljus i mörkret. Att denna doft av vår som bara kan beskrivas som en frisk doft av smält snö och hav fanns där uppe på taket. Det spritter i kroppen när jag får solen i ansiktet och längtan efter att få åka ut till vårvik när isen rämnar blir större och större.

När jag sedan är hemma så lägger jag mig och sover middag. Som ett barn så kan endast telefonen väcka mig ur denna skönhetpowernap. Jag väntar in den årliga idrottsgalan på SVT. Jag blir väldigt rörd när jag ser Anders Södergren tillsammans med Marcus Hellner ta emot Bragdguldet och årets lag. Hälsingesonen Anders är en klippa, en kung och legend i mina ögon. Han sitter och ler som en MSN smilegubbe på idrottsgalan. Det är så fantastiskt att det var hans tur år 2010. Att få ta emot Bragdguld, OS-guld och få känna känslan av att vara en riktig vinnare. För jag har för många gånger suttit och kollat på när VM-guld har förvandlats till snö på 500 meter efter ha åkt fem mil. På femmilen när Anders legat i topp och dragit hela fältet med sin otroliga kondition och rena åkning för att sedan förvandlas till en mardröm när spurten närmat sig. Anders har aldrig varit någon storspurtare utan han har förlitat sig på att dra isär fältet innan spurten detta har lyckats flertal gånger och hans största bedrift som han själv skriver på sin hemsida teamsodergren.se. "Säsongen innehöll också min största framgång hittills i min karriär, som självklart var Femmils silvret i Val Di Fiemme". Jag kommer ihåg OS i Turin på femmilen när Anders hade legat och dragit och var med in på upploppet för att sedan sluta på en bortglömd sjätteplats men nu var det alltså Anders Södergrens tur att få stå högst upp med hjälp av sina lagkamrater Marcus Hellner, Johan Olsson och Daniel Rickardsson. Grattis!

Imorgon är det tisdag få se vad livet har att bjuda på då! Tills dess, Ha det bra Tjohej!
John



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0